در سایت PRS اینترنت مصرفی کاربران در دوره‌های آنلاین نیم بها محاسبه می‌شود
0
02167538

آشنایی با رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی یکی از شاخه‌های رشته‌های توانبخشی است که وظیفه‌اش ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی (نظیر اُرتز و پروتز) است.اعضای مصنوعی ساخته شده ۷۰%از فعالیت اندام‌های سالم را انجام می‌دهند.رشته ی اعضای مصنوعی به ساخت وسایل کمکی و اعضای مصنوعی خارج از بدن نظیر دست، پا، چشم و بینی می‌پردازد.

ارتز وسیله کمکی است که در خارج از بدن به موازات عضو از کار افتاده قرار می‌گیرد و فعالیت آن را بهبود می‌بخشد. اما پروتز وسیله‌ای است که جایگزین عضو از دست رفته می‌شود.

هدف از این رشته، تربیت افراد متخصصی است که با آشنایی بر اصول مهندسی و پزشکی، به ساخت اعضای مصنوعی برای افراد معلول بپردازند.

رشته اعضای مصنوعی با معلولین سروکار دارد. بنابراین بدیهی است که باید توانایی برقراری ارتباط کلامی و همدردی با آنها را داشته باشد. آمادگی روحی روانی مناسب لازمه ی موفقیت در این رشته است زیرا فارغ‌التحصیلان این رشته با دردمندترین افراد جامعه سروکار دارند و باید روح امید و زندگی را در آنها زنده نگه دارند.

علاوه بر این شرط دیگر انتخاب این رشته، توانایی بدنی و مهارت دستی مناسب است. زیرا این دانشجویان مانند مجسمه سازها به ساخت و پرداخت اعضای مصنوعی می‌پردازند و با فلز کاری، گچ کاری و قالب‌های سنگین سر و کار دارند.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد  در دو گرایش اُرتز و پروتز می‌باشد.

مراکزی که فارغ‌التحصیلان می‌توانند به کار در آن مشغول شوند شامل:سازمان بهزیستی، سازمان هلال احمر، بنیاد جانبازان، فعالیت در آموزش و تدریس دانشجویان و همچنین مراکز پژوهشی-تحقیقاتی است.

حیطه اصلی فعالیت در این رشته مربوط به بخش‌های خصوصی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از دایر کردن مراکز خصوصی به افرادی معلول و افرادی که مشکلات ارتوپدی دارند خدمت ارایه دهند.همچنین زمینه نوآوری در عرصه پروتزهای زیبایی برای این رشته فراهم است.​

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *